من با آن چه می گویی مخالفم، ولی تا پای جان ایستاده ام تا تو بتوانی آزادانه حرفت را بزنی. ولتر نقطه، سر خط !
X
تبلیغات
زولا
نقطه، سر خط !
یادداشت های مهرنوش نجفی راغب 
قالب وبلاگ
پیوندها

دو روز پیش چهارمین مجمع مشورتی زنان عضو شوراهای کلان شهرها و مراکز استان ها بود به  میزبانی کرج. بحث مهمی که بیشترین وقت مجمع را گرفت، بحث طرح نمایندگان مجلس مبنی بر انتخاب شهردار توسط وزارت کشور و استانداری ها بود.  پس از مباحث زیادی که درباره این موضوع مطرح شد و همگی به این امر اعتراض داشتند قرار شد بیانیه ای در اعتراض به طرح نمایندگان نوشته شود. که من و خانم غیور از مشهد و خانم سلطانی از شهرکرد، مامور نوشتن بیانیه شدیم. متن بیانیه را (بعد از اصلاحاتی که صورت گرفت) می توانید اینجا بخوانید. خانم آباد از تهران که ریاست مجمع را هم دارد پیشنهاد داد که اعضای مجمع با نمایندگان شهرشان (اگر از امضا کنندگان هستند) رایزنی کنند تا طرح خود را پس بگیرند. نمایندگان همدان طرح را امضا نکرده اند. اما متاسفانه از استان همدان، نماینده اسد آباد(آقای رنجبرزاده) و نماینده بهار و کبودراهنگ (آقای عیسی جعفری) از امضا کنندگان طرح هستند. این طرح با امضای 72 نفر از نمایندگان، ارائه شده و ظاهرا بنا به اظهارات عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس، تعداد امضا کنندگان به بیش از 120 نفر! رسیده است. 

فارغ از بیانیه ای که نوشته شد نکاتی چند در این باره را به عنوان نظر شخصی خود می آورم:

شوراها از آن جهت که با رای مستقیم مردم و به صورت محلی انتخاب می شوند و ارتباط نزدیکی با عموم مردم دارند، یکی از بارزترین نهادهای دموکراسی و مردم سالاری می باشند. از واقعیت هایی که نباید از نظر دور نگاه داشت آن است که مشارکت مردم هنگامی تحقق می یابد که بدانند حقیقتا می توانند تصمیم گیر و تصمیم ساز باشند. و هنگامی که خود مشارکت داشته باشند اعتماد عمومی نسیت به مدیران و مسئولان افزایش می یابد. در واقع تحقق عدالت، جلب مشارکت مردمی و ایجاد اعتماد عمومی از نکات بارز شوراهاست. اصول 6 و 7 و 100 تا 106 قانون اساسی تاکیدی است بر جایگاه و اهمیت شوراها. اصولی که پس از سال ها خاموشی و فراموشی، بالاخره در اردیبهشت 78 (دوره اصلاحات) و با همت دولت آقای خاتمی، اجرایی شد و نهادهایی مردمی با نام شوراهای شهر و روستا پا به عرصه تصمیم گیری و مدیریت محلی و شهری گذارد.  

امروز در دوره سوم شوراها، با وجود همه ی ظرفیت هایی که شوراها داشته و استقبال خوبی که شهروندان از این نهاد مردمی دارند و انتظار می رفت که قوانین معطل مانده شوراها در باب مدیریت واحد شهری به بار نشیند، شوربختانه شاهد طرحی از سوی نمایندگان مجلس بودیم که ارایه آن از سوی نمایندگانی که خود منتخب مردمند، جای تعجب داشت. آنچه در طرح نمایندگان آمده، ماده واحده ای اصلاحی! است بر بند 1 ماده 71 قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375.  تبصره 3 ماده 71 قانون مذکور در این ماده واحده چنین اصلاح شده است که انتخاب و نصب شهردار در شهرهای کمتر از 200 هزار نفر با حکم استاندار و در شهرهای بالای 200 هزار نفر با انتخاب و پیشنهاد استاندار و حکم وزارت کشور برای 4 سال خواهد بود. و تبصره 1 آن شوراها را ملزم به پذیرش این امر و همکاری با شهردار منتخب دولت نموده است. نمایندگان محترم در مقدمه طرح پیشهادی و در ذکر دلایل لزوم طرح، مواردی ازجمله جلوگیری از اعمال نظرات غیر کارشناسی و ممانعت از پس رفت پروژه های عمرانی و ... عنوان کرده اند که هرکدام به نوبه خود جای تامل و سوال از نماینده امضاکننده را دارد. 

 مواردی که در طرح به آن اشاره شده و موجبات دغدغه نمایندگان را ایجاد کرده  به 5 مورد محدود می شود. و البته این غیر از موارد دیگری است که نمایندگان جداگانه در این باره اظهار نظر می کنند و دلایل خود را می گویند. و جالب است که هر 5 مورد در مجلس هم اتفاق می افتد و منحصر کردن آن به شوراهای شهر غیر منصفانه است. دو مورد از دلایل اشاره شده عبارتند از ممانعت از پس رفت برنامه های عمرانی در مناطق شهری و جذب نیروهای توانمند در حوزه وسیع تر: مشخص نیست نمایندگان در این زمینه آمار درستی دارند یا خیر. آیا در این باره پژوهشی به درستی صورت گرفته است یا نه و آیا در طول 10 سال گذشته و دوره شوراها، شهرداران توانمند در مدیریت شهری حضور نداشته اند؟ با کدام دلیل مستند، ادعای پس رفت در پروژه های عمرانی مطرح می شود؟ و چه دلیل و ضمانت اجرایی وجود دارد که با انتخاب شهرداران توسط دولت، ایرادات فوق(بر فرض وجود) بر طرف شود یا تشدید نشود؟ دو دلیل دیگر ایشان جلو گیری از اعمال نظرات غیر کارشناسی و بروز مشکلات ناشی از پیدایش دین و ایجاد استقلال در مدیریت شهری عنوان شده است. آیا پیدایش دین! فقط در صورتی ممکن است که اعضای شورای شهر، شهردار را انتخاب کنند و این موضوع، وقتیکه توسط  استانداری ها و با اعمال نظر نمایندگان مجلس انجام شود، ایجاد نمی گردد؟؟ در رابطه با نظرات غیر کارشناسی هم، با وجود کمیته انطباق در فرمانداری ها که مصوبات شوراها را بررسی می کنند، میزان آرا و مصوبات غیر کارشناسی و خلاف قانون مشخص می شود. نمایندگان محترم لطفا آمار دهند. جلوگیری از نفوذ اختلافات ناشی از آرا در شوراها دلیل دیگری است که در مقدمه طرح آمده است. و واضح است که هر نهاد مشورتی اعم از مجلس و شوراها محل اختلاف آرا و دیدگاه هاست و این یکدست بودن است که رد می شود. اما شاید هیچکدام از این ها دلیل واقعی نمایندگان (یا دست کم تعداد زیادی از آنان) نیست. و محمدرضا حسین نژاد (از امضا کنندگان طرح) دلیل واقعی را صراحتا اعلام کرده است که هدف آن است تا نمایندگان هم بر کار شهرداران نظارت داشته باشند. شاید واضح تر بگوییم (اگرچه کمی تند است) که هدف، دخالت نمایندگان و دولت (تواما) در شوراهای شهر و اعمال سلیقه در انتخاب شهردار است و نظارت! بهانه ای بیش نیست.  

به نظر می رسد با دلایل ناموجه نمایندگان و اظهارات نماینده اخیر الذکر و وضعیت امروز، این طرح بیشتر اهداف سیاسی دارد تا اهدافی خیرخواهانه و مردم سالارانه!. در این طرح جای نظارت شورا ها بر عملکرد شهرداران خالی می ماند. نحوه تعامل شوراها با استانداری ها در انتخاب شهردار و نظارت بر کار وی مجهول است. آبا اصلا شوراها می توانند بر شهرداری که انتخابش نکرده اند و عزل و نصبش با آنان نیست نظارت داشته باشند؟ شهرداران از این پس به شوراها پاسخگو خواهند بود؟ و البته در کل وقتی به دلایل ذکر شده در طرح نگاه می کنیم و اینکه اصلی ترین و مهم ترین وظیفه شوراها(انتخاب شهردار) قرار است از آنان گرفته شود، مشخص است که هدف نهایی حذف شوراها ست. و این امر خلاف همه شعارهای مردم سالاری، واگذاری امور به مردم، کوچک سازی دولت و اجرای سیاست های اصل 44 است.

پر واضح است که هر نهادی خالی از اشکال و مبرا از ایراد نیست  و ایرادات وارده نمایندگان، در شوراهای مختلف ممکن است به انحاء گوناگون وجود داشته باشد اما پاک کردن مساله به جای حل آن، چاره ساز است؟! آیا گرفتن یک حق مردمی از نهادی مدنی، دلزدگی مردم و عدم مشارکت آنان در عرصه مدیریت شهری و حضور در انتخابات را موجب نخواهد شد؟ چه حیف که هر روز به جای پیشرفت در امر مردم سالاری، به سوی عقب گام می نهیم و چقدر مایه تاسف که این عقب گرد، از سوی نمایندگان مردم! صورت می گیرد.

[ دوشنبه 29 تیر 1388 ] [ 07:34 ب.ظ ] [ مهرنوش نجفی راغب ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره ی من

متولد 14 بهمن 1357 / کارشناسی ارشد حقوق بین الملل، وکیل پایه یک دادگستری، / «چون با نا اهل سخن گویی،سیلی خوری و سخنی که فهم نکنند بر کُفر و دیگر چیزها حمل کنند و هزار چیز از اینجا تولد کند.» سهروردی / ایمیل: mnajafiragheb@gmail.com
بایگانی یادداشت ها
آمار سایت
تعداد بازدید ها: 569145

  • بازی آنلاین
  • مرکز فروش
  • کارت شارژ همراه اول